1 | Kościół Szczecińsko-kamieński
Czwartek, 18 kwietnia 2024 r. imieniny: Apoloniusza, Bogusławy, Czwartek III tygodnia okresu wielkanocnego

Katedra na żywo

wiecej ...

Fundusze europejskie Wydział Wychowania Katolickiego Wydział Duszpasterstwa Rodzin Ochrona dzieci i młodzieży Duszpasterstwo ministrantów Archidiecezjalne forum pastoralne Apostolat Chorych

Polecamy:

Polecane

Polecane 10 stycznia 2017 19:52 wyświetleń: 7199 S.Z.

Szczecinianie na spotkaniu Taizé w Rydze

W dniach od 28 grudnia 2016 do 1 stycznia 2017 odbyło się 39. Europejskie Spotkanie Młodych organizowane przez Wspólnotę Taizé. Młodzież została zaproszona do Rygi, stolicy Łotwy, przez przedstawicieli Kościołów Katolickiego, Prawosławnego, Luterańskiego oraz Baptystów.

Każdy dzień wypełniony był modlitwą, dzieleniem się wiarą w grupach międzynarodowych, ciekawymi spotkaniami oraz wydarzeniami kulturalnymi. Nowy Rok został przywitany modlitwą o pokój oraz wspaniałą zabawą, podczas której każda z narodowości miała możliwość zaprezentowania się.

W spotkaniu w Rydze udział wzięła 47-osobowa grupa z naszej Archidiecezji, której towarzyszyli duszpasterze : ks. Bartłomiej Bugajak, ks. Dawid Szymkowiak, ks. Marcin Szczodry oraz siostry zakonne : s. Gracjana i s. Józefa ze Wspólnoty Sióstr Uczennic Krzyża oraz s. Franciszka ze Zgromadzenia Sióstr Jezusa Miłosiernego.

Zachęcamy do zapoznania się z relacją i świadectwami Natalii i Małgosi, które uczestniczyły w spotkaniu.

Ks. Marcin Szczodry

Foto: s. Gracjana Woroniak, Anna Grygorcewicz

Świadectwa uczestników:

27.12.2016

Wciąż w rytmie kolęd, dynamicznego, świątecznego tempa, w niekrytym zaciekawieniu, czasem zakłopotaniu na widok nieznanych twarzy, w nieśmiałości prób podjęcia wspólnych rozmów i spontanicznego zapoznania się- tak zgromadziliśmy się w katedrze św. Jakuba na Mszy Świętej przed wyjazdem na Taizé.

Mniej i bardziej sobie znani, zagarnięci różnymi sprawami i oczekiwaniami, rozpoczęliśmy podróż do Rygi.

28.12.2016

Znużeni podróżą dojechaliśmy wreszcie do wielkiego centrum wystawienniczego Ķīpsala (przez wszystkie dni dwa takie miejsca będą nam towarzyszyć nieustannie: Ķīpsala i ArēnaRīga; odbywające się w nich wydarzenia będą determinować nasze codzienne pomysły i plany, tam będziemy otrzymywać pokarm dla ciała i ducha, mniej górnolotnie: suchy prowiant oraz słowa modlitwy), gdzie mieliśmy zostać podzieleni na mniejsze grupy i skierowani na miejsce noclegu. Trochę dobrego zamieszania, chaosu, garść ważnych informacji, chwila wytchnienia po wielogodzinnej podróży przed kolejną, już na znacznie mniejszą skalę, podrożą po nieznanym mieście w poszukiwaniu miejsca zakwaterowania, w stukocie kół walizek, pod ciężarem turystycznych plecaków, w asyście młodych z różnych części Europy i świata, otoczeni pieśniami ze Światowych Dni Młodzieży słyszanych w zatłoczonych autobusach.

Europejskie Spotkanie Młodych rozpoczęliśmy wieczorną modlitwą z braćmi z Taizé. To, co może być w niej zaskakujące dla wielu, to zupełna prostota, która pozwala na zjednoczenie odmiennych  wyznań i tak wielu krajów, prostota ponad kulturami i podziałami. Piękne kanony w duchu cichego skupienia, poruszające słowa, zwykle biblijne, zaintonowane w różnych językach, fragment Ewangelii, modlitwa powszechna, krótkie rozważanie, chwila milczenia i to, co wyróżnia modlitwę wieczorną od dwóch pozostałych (porannej i południowej): modlitwa przy ikonie krzyża.

Wkrótce można się było udać na pierwsze „podboje” Starego Miasta, nocą szczególnie pięknego.

29.12.2016-02.01.2017

Kolejne dni upływały podobnie, ze znaczną jednak przewagą fizycznej aktywności, z coraz lepszą znajomością urokliwych zakątków miasta, większą przyjaźnią z mapą i „itinerarium” (gdzie podane były informacje o miejscu spotkań, noclegu i transporcie), w zaznajomionych zapachach kawiarni, coraz większej otwartości na siebie wzajemnie i ludzi spotykanych przypadkiem na ulicach Rygi.

Śniadanie, modlitwa poranna w parafii lub szkole, grupki dzielenia (wspólne rozważanie przygotowanych tekstów), śniadanie, zawiązywanie przyjaźni podczas zwiedzania, modlitwa południowa, dalsze poznawanie miasta i ludzi (alternatywnie warsztaty), wydawanie kolacji, modlitwa wieczorna, wydawanie obiadu na kolejny dzień, nocne spacery i integracje, powrót do domu gospodarzy/ szkoły, upragniony prysznic i sen. Niby zwyczajna rzeczywistość, ale jednak obfita w piękno młodzieńczej energii, pasji, pragnienia poznawania i tworzenia; obalanie barier w relacjach, budowanie wspólnoty i braterstwa w miejsce utrwalonych stereotypów, nieuzasadnionej niechęci, wygodnego egoizmu.

Wspaniale przeżyliśmy też „ekumenicznego” Sylwestra, czyli „święto narodów”, poczynając od wspólnej modlitwy, przez oglądanie fajerwerków i tańce na świeżym powietrzu o północy po prawdziwie udaną, międzynarodową dyskotekę do późnej nocy, w niektórych przypadkach niemal poranka. Każdy naród włożył jakąś cząstkę siebie w tę zabawę- być może dlatego na tę noc zapomnieliśmy, że się nie znamy i bawiliśmy się razem w najlepsze.

W takim duchu radości z obecności, szukania i przynajmniej częściowego odnalezienia jedności między sobą i rówieśnikami z innych stron doświadczyliśmy, że Kościół jest jednym ciałem, domem Boga, który jest miłością. W takim duchu powróciliśmy do domów, na uczelnie, do zwykłych zajęć. W takim duchu czekamy na „powyjazdowe” spotkanie naszego autokaru i, jak ufamy, na wyjazd do Bazylei za rok.

Natalia Modro

Po raz 39. piętnaście tysięcy młodych ludzi spotkało się podczas Europejskiego Spotkania Taize.  Tym razem miejscem spotkania była malownicza i piękna Ryga! Czas podróży nie odstraszył grupy osób z archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej, i tak 28 grudnia przekroczyliśmy granice Łotwy. Doświadczyliśmy niesamowitej gościnności i życzliwości zupełnie obcych nam ludzi. Wielonarodowość i wielokulturowość wcale nas nie podzieliła, a była motywatorem do szukania pomostów. Znaczącym doświadczeniem był ekumeniczny wymiar tego spotkania. Pomimo różnych sposobów przeżywania wiary połączył nas wspólny cel, którym jest oczywiście Chrystus! Niekonwencjonalnie celebrowaliśmy również przybycie Nowego Roku. W ostatni dzień roku, o  godzinie 23, w różnych częściach Rygi młodzież modliła się w intencji pokoju na świecie i o przywrócenie nadziei tam, gdzie panuje przemoc, poniżenie i zniechęcenie. W ciszy naszych serc zawierzaliśmy Bogu nadchodzący rok i dziękowaliśmy za wszystko czego już doświadczyliśmy. Jednak gdy zegar wybił północ… rozpoczęło się radosne świętowanie, podziwianie sztucznych ogni, tańce i tzw. święto narodów, które miało na celu prezentacje poszczególnych krajów. Zabawy trwały do samego rana. Niedzielny poranek rozpoczęliśmy z Maryją Bożą Rodzicielką podczas Eucharystii (tym razem była ona sprawowana w języku łotewskim). Niewątpliwie każdy z uczestników odbył swoją Pielgrzymkę Zaufania, doświadczając opieki Ducha Świętego, który jest najlepszym przewodnikiem.  Mamy nadzieję, że spotkamy się już za rok – tym razem w szwajcarskiej Bazylei. Nim jednak to nastąpi, mamy zadanie dzielić się doświadczeniem Taize w środowiskach, w których działamy każdego dnia.

Małgosia Krzemińska

aktualizowano: 2017-03-04 13:29
Wszystkich rekordów:

Polecane:

Marsz dla Życia 2024

W niedzielę 14 kwietnia 2024 r., z Jasnych Błoni w Szczecinie do Bazylika Archikatedralnej przeszedł Marsz dla Życia pod hasłem: "Życie nie zna granic". Uczestnicy nieśli przepisany na płótno dokument papieski, adhortację Jana Pawła II "Ecclesia in Europa". Na zakończenie Marszu, w Bazylice Archikatedralnej, uczestniczący w Marszu administrator apostolski, Biskup Zbigniew Zieliński odprawiona Msza święta, z możliwością podjęcia Duchowej Adopcji Dziecka Poczętego.

Zdjęcia: Małgorzata Machowska-Szewczyk

Słowo i życzenia Biskupa Zbigniewa Zielińskiego na Wielkanoc 2024

Słowo i życzenia Biskupa Zbigniewa Zielińskiego, Administratora Apostolskiego Archidecezji Szczecińsko-Kamieńskiej, na Uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego 2024.

Liturgia Męki Pańskiej - Wielki Piątek 2024

W wielkopiątkowy wieczór Biskup Zbigniew Zieliński przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w Bazylice Archikatedralnej w Szczecinie. Centralnym punktem celebracji jest adoracja Krzyża Świętego, poprzedzona odśpiewaniem Pasji wg św. Jana Ewangelisty. Tego dnia nie sprawuje się Mszy świętej, a po liturgii, w uroczystej procesji, przenosi się Najświętszy Sakrament w monstrancji do symbolicznego Bożego grobu.

Zdjęcia: Jakub Józefowicz

Msze św., kościoły

Społeczność

projektowanie stron www szczecin, design, strony dla parafii

Kuria Metropolitalna Szczecińsko-Kamieńska

ul. Papieża Pawła VI nr 4 71-459 Szczecin, tel. +48/91-45-42-292, fax +48/91-45-36-908 2015 © Wszelkie Prawa Zastrzeżone / Polityka prywatności